demi matahari

Bismillah.

Demi matahari dan sinarnya di pagi hari – 91 : 1

waktu Dhuha itu waktu Mu. keagungan itu keagunganMu. kemegahan itu kemegahanMu. subhanallah.

 

02 oktober 2011. perjumpaan qalbu diadakan buat pertama kalinya setelah sem baru bermula.

sepertinya setiap kali mula sem baru, setiap kali itu banyak azam baru juga yg mahu dicapai.

tapi utk usrah ana kali ini, kami mulakan dengan surah ke 91 ini. mengapa?

kerana surah ini seakan-akan titik permulaan kepada azam yg mahu kita kecapi.

permulaan surah ini sahaja Allah telah meletakkan sumpahanNya keatas makhlukNya yg taat itu ; matahari, bulan, siang, malam, langit dan bumi. betapa Allah mahu kan hambaNya mengambil iktibar dari alam sekelilingnya. diciptakan untuk hambaNya yg berfikir.

alam ini bukan diciptakan sia-sia utk hambaNya melakukan kerosakkan. tetapi utk hambaNya sujud terhadap yg Rab ini. kenapa?

kerana alam mmg sentiasa berhubung terus dengan jiwa manusia. dari tanah kita dicipta dan kepada tanah kita dikembalikan. maka pada siapakah sujud ini seharusnya ditujukan?

pada sumpahan seterusnya, Allah letakkan pada jiwa serta penyempurnaanNya.

jiwa ini dikawal oleh Nya seperti mana alam ini juga dikawal oleh Nya.

kita tidak berhak keatas jiwa ini..makanya, Allah ilhamkan kita dengan dua pilihan.pilihan apa? pilihan hidup ini.

sungguh beruntung mereka yg menyucikan jiwa dan sungguh rugi mereka yg mengotorinya.. maha Manisnya Allah ini, setelah memberi kita pilihan, Dia memberi kita jawapan yg terbaik kepada pilihan kita.

dalam 5 ayat terakhir surah ini, Allah memberi jawapan kepada mereka yg mencari-cari jawapan kepada jalan manakah yg harus dipilih. masih tidak jelaskah dengan kisah kaum Samud. atas memilih jalan yg salah, mereka mencemari jiwa mereka. dan secara tidak langsung, Allah mahukan kita memilih jalan yg menyucikan jiwa.

 

memang setiap hari dalam hidup kita, hanya ada dua pilihan. maka wahai jiwa yg tenang..ayuh bangkit sedar. pilih bukan sekadar jalan yg lurus tetapi jalan kebenaran juga.

tetaplah dengan usrah ini. biarpun usrah ini tidak dapat menjawab segala persoalan terhadap pilihan dalam hidup, namun usrah itu adalah platform utk pembentukkan jiwa mengikut celupan Allah. insyaAllah.

 

p/s : dgr la lagu ni. =)

 

http://www.youtube.com/watch?v=b5wjwM_Gj6A

 

 

 

 

dalam hati ada …..

assalammualaikum.

perjumpaan di taman-taman syurga memang selalunya banyak mengejutkan jiwa-jiwa yg leka dan lemah. minda sekali lagi mula berfikir ttg keadaan diri.

adakah kita telah berpuas hati dengan keadaan kita sekarang? hanya mahu menjadi muslim abrar ( muslim yg baik) atau mahu lebih daripada itu?

masih banyak lagi kerja kita sebagai umat islam.

kita perlu kuat utk berada dikalangan kita sendiri…

Allah akan sentiasa membantu kita tetapi kita juga perlu membantu diri kita sendiri.

 

dalam hati ni, ada sebuah cita-cita..utk menjadi generasi al-quran.

yg menanggalkan jahiliyah secara totalitas.

yg menggunakan al-quran dan sunnah sebagai sumber.

yg yakin dengan Allah dan pasti akan kemenangan.

 

akhirat itu pasti. dunia itu fatamorgana. manakah pilihan kita?

 

islam itu asing

Bismillah.

dengan nama Allah yang mempunyai segala kepujian yg hanya layak untukNya.

عن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

 (( من يرد الله به خيرا يفقهه في الدين )). صحيح البخاري ومسلم

“Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya, Dia (Allah) memberikannya kefahaman dalam Ad-Din”

dahulu kita tahu tentang islam  kerana faham dengan tahu adalah perkara yang berbeza. apa yang diterapkan kepada kita selama kita membesar hanyalah maklumat ttg islam. jadinya kita tahu ttg islam. kita tahu tentang perintah dan laranganNya tp kita tidak faham kenapa adanya perintah dan larangan itu.

dahulu kita akan rasa pelik bila tengok orang yang patuh dan taat kepada islam. sampai rasa rimas tengok mereka-mereka yang ‘skema’ sangat terhadap islam. semua pun nak patuh. apa skema-skema ni?

dahulu kita la yang sentiasa score dalam paper pendidikan agama islam. dahulu kita la antara yang rasa pelik dan rimas terhadap mereka yg ‘skema’ terhadap islam. tapi SEKARANG kitalah antara mereka yang  ‘skema‘ terhadap islam itu.

kita memang pernah berada dalam lembah kejahilan. dimana yg batil dirasakan haq. tapi hidayah Allah itu ibarat kemalangan. kita tidak jangka bila kemalangan akan berlaku tetapi bila kemalangan dah berlaku, kita dapat rasa kesannya. begitu juga hidayah Allah. kita tidak ingat bila kita mula-mula mendapat hidayah, tapi tahu-tahu je, kita rasa nk mula berubah sikit demi sedikit.

dan seperti dalam hadith di atas, sesiapa yg  Allah mahukan kebaikan untuknya, Allah baginya kefahaman ttg Deen (islam). dahulu kita tahu ttg islam dan sekarang kita faham akan islam. maka, kita mengambil keputusan utk tinggalkan kita yang penuh dengan kejahilan lalu Allah letakkan kefahaman ttg islam kepada kita kerana kita Allah mahu kita menjadi yang terbaik.

langkah pertama untuk berubah telah diatur tetapi belum sempat kaki melangkah utk berubah, orang mula mencaci kita dan menjatuhkan kita. ada juga yang dengki hingga melakukan pelbagai cara agar kita down dan tidak mahu lagi berubah.

pasakkan lah kaki mu agar tidak goyah dengan mereka. kerana ini semua adalah ujian Allah. Ujian yang diturunkan adalah untuk menyucikan diri dan membersihkan niat kita. sungguh sweet sgt Allah ini, dia mahu kita betul-betul yakin dengan keputusan kita. jika dipermulaan jalan pun sudah mengalah, apatah lagi jika sudah berada dalam jalan kebenaran ini. bila nk berubah, ujian bukan makin senang tapi makin susah. Allah akan sentiasa bantu kita walaupun Dia juga yang beri ujian yang susah-susah itu. tuhan saya tidak zalim tapi sweet. =)

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah Salawatu Alai Wasalam, “Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing”.  -H.R. Muslim –

sebenarnya bukan kita yang ‘skema’ terhadap islam tetapi mereka yang ‘pelik’ terhadap islam.  Sebahagian daripada masyarakat islam merasa ganjil dan pelik bila melihat orang Islam yang patuh dengan Islam dan cuba mengamalkan tuntutan Islam yang sebenar. Seorang yang patuh dengan Islam dipandang serong oleh masyarakat dan susah untuk diterima sebagai individu yang benar. Islam akan menjadi benda asing dalam masyarakat, bahkan tersisih dari pandangan orang Islam sendiri yang mengaku sebagai umat Islam tapi sedikit pun tak mengamalkan cara hidup islam.

oleh sebab itu, teruskanlah utk membetulkan yang telah menjadi kebiasaan dan membiasakan apa yang telah dibetulkan. bantuan Allah sentiasa dekat.

check your iman

In the name of Allah. my One and Only.

 

some checking list for our iman :

  • doing ibadah but can’t really get the feeling of self-submission
  • doing a sin/sins and feel really guilty thus seek for Allah forgiveness on the spot
  • doing sin but just let it slip away this time
  • doing sin but i’m ok with it more than happy to do it again
  • doing sin and defend the sin when people disagree with it
  • spend more on dunya rather than akhirat
  • spend more time in a must things/work rather than a compulsory things/work
  • spend on things within our limit but not spending it
  • buzz our friends that we don’t usually buzz
  • forgive more often
  • start every work with the name of Allah
  • the last time you thanked to Allah for all these rahmats
  • the last time you thought about Qiamat
  • the last prayer you did
  • the last money you give for donation/infak
  • dead before dead

and when our heart doesn’t feel guilty after all the don’ts that we do it is a sign. that our heart is already filled with dark spots.

they said that our heart is our own mirror. we look at our heart to see what we are. and when the mirror is already covered with all kind of spots, be it dark or grey or what ever color it is, we can no longer see our reflection. and when we can’t see our reflection, we do anything in our way regardless the guideline that Islam has given to us. that is when, our ibadah no longer give a deep impact and sin and hell is nothing to us. Na’udzubillah.

so dear friend, check your iman yo! ( including me too)

 

individualistic

Bismillah.

INDIVIDUALISTIC.

have this word appear in your life lately?

i just can’t seem to erase this one word. it haunts me.

yes, i can see it through all of us. though how tight i shut my eyes, i can still see it.

i thought we had learn enough about the word.  INDIVIDUALISTIC.

i thought we had understood well about the word. INDIVIDUALISTIC.

you and i both are human and we have to admit to nature’s law that human are forgetful.

but has our forgetfulness is already overboard? till when do we have to depend on this law?

INDIVIDUALISTIC KILLS.

it kills the ukhuwah. it is far worst than virus.

the etiology is EGOISTIC.

pathogenesis : ASSUMPTION

Clinical Manifestation :

ACTION SPEAKS LOUDER THAN WORDS, BUT WORDS HURT DEEPER THAN ACTION ( put what ever action/words that correspond to these phrases. then you will get your clinical manifestation)

treatment : numerous, and some of it are MUHASABAH + HUSNUL ZON + TRY WALKING IN SOMEONE ELSE SHOES (literaly) + etc

i just think we need to be reminded about this word since i think it has been sucking the ukhuwah out from us. i do care for us. they said it takes two to tango and i said it takes two to ‘solat jemaah’.

and they also said that ukhuwah is develop from trivial things and i think ukhuwah ended also from trivial things.

trivial things ( perkara remeh) can have big changes in our ukhuwah.

I HATE INDIVIDUALISTIC AND SO SHOULD YOU!!!

lets together remind each other. we hate because we care. =)

kenapa saya masih berusrah?

Bismillah.

Dengan nama Allah yang mempunyai segala Kebesaran dan semua kepujian adalah utkNya.

Sekadar ingin menyatakan apa yg bermain diminda.

kenapa saya masih berusrah?

kerana diri ini sentiasa manusia.

Manusia itu memang kotor. Sentiasa ada kotoran yang melekat pada manusia pada setiap masa.Oleh sebab itu pembentukkan dan pembersihan diri itu perlu. Dan proses ini adalah satu proses yang berterusan yang diiringi dengan dynamika (perubahan). Usrah mengajar kita mengenali diri bukan sebagai saya tetapi sebagai hamba. melalui usrah yang berasaskan sibghah (celupan) Allah, pembentukkan lebih solid dan teguh dapat dizahirkan. dan tidak mugkin celupan ini dapat dikekalkan bentuknya dalam diri tanpa proses pembersihan jiwa yg berterusan.

kenapa saya masih berusrah?

ukhwah.

tidak mungkin saya dapat merasai ukhwah yang semanis ini dengan mereka yang bukan islam mahupun mereka yang tidak cinta kepada Allah. ukhwah fillah yang dibajai dalam jiwa setiap kita, menumbuhkan ketelusan dalam mencintai rakan-rakan. .kerana ukhuwah itu mengajar kita supaya menolak kepentingan diri dan mendahulukan rakan-rakan kita. kadang kala meletakkan perasaan cinta kepada rakan melebihi cinta kepada diri sendiri. dan logiknya ukhuwah filllah ini pasti tidak dapat difahami oleh meraka yang tak menyirami hidup mereka dengan cintaNYa.

kenapa saya masih berusrah?

Berkala, Percuma dan bebas peperiksaan.

Tiada yuran yang dikenakan untuk memasuki  usrah. Tiada exam tahunan juga yang perlu dijawab.  Tanpa berorentasikan yuran dan peperiksaan, makanya proses mengenaliNYa dilakukan bebas stress dan lebih mudah. Setiap penyuapan hati dilakukan berterusan tanpa kelaparan.

kenapa saya masih berusrah?

kerana meneruskan legasi rasulullah.

“Katakanlah Muhammad , inilah jalanku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kamu kepada Allah dengan yakin, Maha Suci Allah dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik”  -Yusuf 12 :108-

rasulullah tidak henti menyampaikan risalah-risalah islamiyah dan melalui usrah yang bermula di rumah Abi Arqam Al-Arqam lah makanya risalah itu telah tersebar luas hinggalah ke hari ini. tiada alasan untuk saya berhenti daripada usrah sedangkan inilah yang rasul lakukan demi menjamin kelangsungan syariat islam itu. dan ini merupakan sunnah baginda.

kenapa saya masih berusrah?

Saya mahu sentiasa dalam mood bercinta.

“sebagaimana kami telah mengutuskan seorang rasul ( Muhammad) dari kalangan kamu yang membacakan ayat-ayat kami, menyucikan kamu dan mengajarkan kepada kamu Kitab ( Al-Quran) dan Hikmah (sunnah) serta mengajarkan apa yang belum kamu ketahui” – Al-Baqarah 2 : 151-

Usrah menghangatkan lagi kecintaan terhadapNYa. Suasana dimana kita dapat berkongsi segala-galanya tentangNYa. Tentang perkara yang disukaiNya, tentang perkara yang dibenciNya, tentang kekasihNya dan tentang hamba-hamba yang disayangiNya. Kecintaan yang tidak dapat dijelaskan kegilaannya jika tidak dikongsi bersama dengan orang lain.

Dan ini sekadar perkongsian kepada persoalan saya sendiri. anda pula bagaimana? pernah tak terfikir kenapa kita masih terus berusrah?

baik dan jahat sekaligus?

Bismillah.

saya tak faham biarpun saya cuba fikir hingga kedua kening saya bertemu. saya masih tak faham kenapa  apabila kejahatan itu sering kali dibalas dengan kejahatan.

ya, saya tahu untuk score A++ dalam matematik mungkin satu benda yang sukar kerana sudah hampir 4 tahun saya tidak menyentuh subjek matematik. tapi saya rasa setakat asas matemaik tu, masih lagi dalam genggaman memori saya. jika kejahatan di darab dengan kejahatan maka yang ada hanya kejahatan kuasa dua.

kenapa kejahatan itu tak didarab dengan kebaikkan ye? sebab nanti jawapan nya ialah kejahatan-kebaikan. dan sebab kebaikan dan kejahatan tidak boleh berlaku pada linear masa yang sama ke? ye la mana ada orang lakukan kebaikkan pada masa yang sama lakukan kejahatan. betul tak? saya pn tak dapat bagi contoh macam mana orang itu boleh buat kebaikkan dan kejahatan sekali gus.

nak dikatakan kalau wanita ini melacur diri kerana nak tampung perbelanjaan kuliah. 1.melacur itu dosa (kejahatan) 2. sambung belajar (kebaikkan). . jadinya, amat mustahil la untuk kejahatan berada paralel dengan kebaikkan. kan? sebab itu saya tak dapat cari contoh dimana seorang itu dalam melakukan kejahatan melakukan kebaikkan juga.

tapi situasi itu adalah berbeza dengan yang saya ingin keutarakan. mengapa bila seseorang itu melakukan kejahatan kepada kita, kita sering kali terlatah untuk membalas dengan perbuatan yang sama dilakukan orang itu. sebab sakit sama dirasa, kejahatan sama dibalas. barulah adil. (adil la sangat. dari sudut mana adil itu pun saya tak nampak)

kenapa dalam situasi tersebut kejahatan tidak dibalas dengan kebaikkan? bila seseorang itu memperlakukan kita dengan buruk, kita berbaik sangka dan memaafkan. itu lebih senang kan? daripada nk fikir dan plan macam mana nk balas dendam. habis masa dan tenaga + dapat dosa je..

seorang ustazah saya pernah pesan pada saya (ustazah ni ajar kat Intec. afwan ustazah lupa nama ustazah). ustazah kata, kalau kejahatan dibalas dengan kejahatan sampai bila-bila pun dunia takkan aman. betul juga. sebab sampai sekarang pun bila perang dibalas dengan perang. nak2 pula bila perang pemikiran dibalas dengan perang pemikiran juga. bila dunia barat lancarkan hub-hub hiburan, Malaysia juga nak lancarkan. bila dunia barat mengagunggkan dunia hiburan, malaysia juga mula memantabkan lagi dunia hiburan. makin seksi makin intim. Astaghfirullah.

sebab itu la saya tak faham. kenapa terjadi seperti itu.

salah ke : kejahatan x kebaikkan = kebaikkn

kejahatan = 1 dan kebaikkan = 0

apapa nilai yg didarab dengan kosong menghasilkan kosong kan. (heh matematik saya tak la teruk sangat tau)

besar mana nilai kejahatan itu, jika dibalas dengan kebaikkan insyaAllah melahirkan kebaikkan. saya rase equation itu sangat lah perfect. sebab al-Quran pun mengiakan nya.

Balaslah perbuatan buruk mereka dengan yg lebih baik. Kami lebih mengetahui apa yang mereka sifatkan.” (Q.S. Al-Mu’minun [23]: 96)

“dan tidak samalah kebaikkan dengan kejahatan. tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, sehingga orang yang ada rasa permusuhan antara kamu dan dia akan seperti teman yang setia” (Q.S Fussilat 41 : 34) <– sangat sweet tau ayat nih.

marilah kita sama-sama cuba equation ni. kejahatan dibalas dengan kebaikkan. formula terbaik dari quran hasil ilmu Allah yang lagi teramat perfect.

walaupun hingga sekarang saya masih lagi tak faham kenapa kejahatan itu ada yg membalasnya dengan kejahatan juga, atleast saya ada bukti kenapa kejahatan perlu dibalas dengan kebaikkan. =)

p.s : ahmad ah bam bakal jadi bapa. dengan izin Allah. ada juga penyambung ah bam. insyaAllah.

Previous Older Entries